lauantai 18. kesäkuuta 2016

Ekologiset lastenvaatteet

Ekologiset lastenvaatteet - näihin mä voisin kiinnittää paljonpaljon enemmän huomiota, kuin mitä nyt tulee kiinnitettyä. Ekologisuus on muutenkin tosi pinnalla nyt, näkeehän sen jo siitä, että harvase mallisto mainostaa eco sitä ja eco tätä. 

Vaikka kovasti tykkäisinkin siitä, että voisin sanoa valikoivani vaatteet ekologisin perustein, niin puhuisin aika puppua. Tärkein juttu mulle vaan on hinta- laatusuhde. Panostaisin mielelläni laadukkaaseen ja ekologiseen vaatteeseen, mutta ainakin mitä itse olen huomannut, ei hinta kävele niiden kanss akäsikädessä. Tai kävelee, mutta mun arvoille liian korkealla.

Mä olen aika pihi, enkä ole kauhean valmis laittamaan vaatteisiin mahdottomia rahaa. Koko meidän perhe käyttää hyvin peruskuteita, panostaen sitten muutamiin enemmän käytettyihin, sekä ulkovaatteisiin ja kenkiin.

Neule: 2.5e, shortsit 3e, Neule 2e Toppi 1.5e

Sadetakit 3e ja 4e, kurarukkaset vuorella yht 4.5e

Trikoopaita 1e, PDL paita 3e Farkut 2e

Me varmasti jollain mittapuulla kulutetaan paljon, mutta olen yrittänyt tasoittaa sitä sillä, että meillä myös kierrätetään paljon. Kaikki lasten vaatteet lähtevät kirppiksen kautta meiltä pois. Ensin laitan pienet vaatteet kirpparille, sitten kannan ne hyväntekeväisyyteen. Omille vaatteille sama juttu. Tällöin mulla on tunne, ettei se mun kulutus ole ollut ihan turhaa, ja kuormittanut tuhottomasti luontoa, kun ainakin kirpparin kautta joku muukin saa siitä hyödyn.

Sama juttu sitten toiseen suuntaan. Innostun aina jaksottain kirppareista, ja nyt 104 kokoon siirtymisen myötä on mulle tullut uusi innostus kirpparikierroksiin! Nyt tätä kokoa tuntuu taas löytyvän ihan kivasti, ja neljännes lasten vaatteista on hankittu kirpparilta. Leluista määrä lähentelee jo 50%.

Mulle ekologinen lastenvaate ei siis ole välttämättä se suomalaisella brändillä mainostettu trikoopöksy. Paremman mielen ja puhtaamman omantunnon saan sillä, kun nappaan siistin ja varmasti käyttöön päätyvän lastenvaatteen kirpparilta parilla eurolla. Vaikka sitten se olisikin markettivaate. Sillä mä annan jo kertaalleen tuotetulle vaatteella uuden kodin ja käyttäjän meiltä, tuen toisen äidin taloutta maksamalla siitä vaatteesta ja saan siitä ehkä itsekin jokusen lantin kun laitan sen taas eteenpäin. Aika winwin-tilanne!

Eli, jatkossakin pitäydytään vaatehankinnoissa ei niin ekologisissa Lindexissä ja Kappahlissa, semi-ekologisissa Noshissa ja Polarn o pyretissä, mutta ennen kaikkea superekologisessa kirpparissa!

Millaisia kuluttajia te olette? 
Olisiko kiva nähdä meidän kirppislöytöjä jatkossakin blogissa?

10 kommenttia:

  1. On mukava nähdä ja lukea kirppislöydöistäsi. Täällä äiti kolmelle pojalle. Kierrätystä tapahtuu jo paljon perheen sisällä ja mitä vielä ehjänä jää, päätyy kummipojallemme. Kuopukselle löytyy vielä vaatteita mukavasti kirppikseltä, mutta isompien vaatteita on niukasti kirppiksillä. Kierrätys on hyvä ja peruskuteet päälle koko perheelle!

    VastaaPoista
  2. Hei, millä kirpparilla käyt, kun noin hyviä löytöjä olet tehnyt? Usein Pdl:n vaatteet ja muut merkkivaatteet on kirppiksillä aika hintavia!

    VastaaPoista
  3. Miksi Nosh on semiekologinen? 🙈

    VastaaPoista
  4. Täällä yksi henkeen ja vereen kirppistelevä mamma! Voisin väittää, että 90 % meidän poitsun vaatteista ja leluista on ostettu kirppareilta. Se ei tosin tarkoita, että laadusta ja omasta vaatesilmästäni tinkisin-päinvastoin! :) nytkin odottaa kolme Ikea-kassillista kirppistavaraa kesäsiivouksen jäljiltä;kukahan ne jaksais taas raijata sinne kirppikselle :D

    VastaaPoista
  5. Viime aikoina olen löytänyt kirpputoreilta tytöille melko paljon mekkoja ja tunikoita. Lisäksi olen ostanut satukirjoja, lautapelejä, palapelejä, muovailuhetkiä varten play dohin kakkukoneen, hamahelmiä jne. Välillä tulee mietittyä, että saavatko meidän lapset liikaa tavaroita. Kerran löytyi palapelejä 1€/kpl ja otin saman tien 5kpl palapelejä, kun halvalla sai. Ehkä vähempi olisi riittänyt. Monet suositut lelut esim. Legot ja Brion junarata tuntuvat olevan melko kalliita kirpputoreilla, ainakin meillä päin. Monesti kaupoista löytyy alennuksella kyseisiä leluja halvemmalla.

    VastaaPoista
  6. Ekologisuutta liputan minäkin. Varsinkin nyt vauvanvaatteissa, joissa käyttöikä on lyhyt. Kikkaralle ostan uutena takuuvarmasti ulkovaatteet ja popilla ne on huippulaatua! Samoin kengät haluan uutena.

    Vaatepostaukset on aina ison peukun arvosia =)

    VastaaPoista
  7. 90% itselle ja lapsille kaikki kirpparilta. Kirppikset on pop!! :) kaupoissa shoppailu ahdistaa...

    VastaaPoista
  8. Minä olen jo pitkään ostanut omat vaatteeni varmaan 90%:sti kirpparilta. Kun siihen kirppistelyyn tottuu niin uusien hinnat tuntuu niin korkeilta ettei niitä raski ostaa, aina miettii et tälläsenki vois saaha kymmenesosalla kirpparilta,mutta toki jotain ihania varsinkin ale tuotteita täytyy sit uutena ostaa. Lapsi on vasta mahassa, mutta mitä hänellekin on jo ehtinyt ostaa niin samalla kaavalla menty :) Miehille löytyy harmittavan vähän kirpareilta vaatteita..Mulla tosiaan tuo hinta syynä kirppistelylle, mutta kiva että ekoteot tulee siinä huomaamatta :D

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!